Створення сайту — складний процес і помилки неминучі. Саме тому так важливо знаходити проблеми при розробці та вирішувати їх вчасно — тоді замовник отримає готовий продукт, який не потребує внесення коригувань.

Тестування — це довго

Тестування дійсно триває довго, коли розробкою займаються непрофесіонали.

Якщо ви співпрацюєте з веб-студією, де всі процеси оптимізовані, пошук/усунення помилок буде здійснюватися паралельно з версткою та програмуванням, заощаджуючи час.

Якщо, наприклад, у верстці виявилися проблеми, простіше вирішити їх негайно, а не повертатися до питання, коли проект майже готовий. Так, на це піде час, але результат того вартий — ви отримаєте дійсно якісний продукт.

Мета тестування

Перевірка сайту проводиться з конкретною метою — видати замовнику сайт, який працює без збоїв та строго відповідає ТЗ.
 
Для пошуку помилок використовуються різні методології, проте основне завдання зводиться до опрацювання сценаріїв, які показують, що може статися під час експлуатації сайту та порівняння отриманого/прогнозованого результату.

Як з'являються помилки?

Будь-який продукт, створюваний людиною, може містити "вади". Це зовсім не означає, що всюди працюють непрофесіонали. Просто контроль якості — обов'язкова процедура, що перед виходом на ринок.

Недоліки в розробці з'являються з багатьох причин: низька кваліфікація працівників, некоректно поставлені завдання, неповне/малоінформативне технічне завдання, внесення незапланованих правок, неправильно розрахованний час на реалізацію.

Основні етапи тестування

Тестування — чітко структурований процес, у якому не місце хаосу.

В першу чергу проводиться підготовка, вивчається технічне завдання, аналізується запланований функціонал, дизайн-макети, складається план подальших дій.

Потім, по мірі готовності верстки сторінок, перевіряється їхне відображення згідно макетам, чи коректно вони виводяться у різних браузерах (Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera, Internet Explorer), перевіряється адаптивність сторінок на екранах з різним розширенням та на мобільних пристроях.

Далі проводиться аналіз всіх функцій сайту, працездатності форм (зворотний зв'язок, додавання коментарів). Обов'язково тестується пошук, релевантність результатів у тому числі. При тестуванні функціоналу перевіряються гіперпосилання (виявляються неробочі URL), підгрузка файлів на сервер, функціональність лічильників на сторінках.

Слідом йде юзабіліті. Головна мета — з'ясувати, чи зручний сайт. У ролі тестувальника виступають інтернет-користувачі, на основі оцінки яких пропонуються способи поліпшення юзабіліті.

Передостанній крок — аналіз продуктивності сайту. Простіше кажучи, визначається швидкодія сайту під певним навантаженням:

  • Тестування навантаження показує поведінку проекту під дією навантаження. Навантаження буває різним, наприклад, деякі проекти вимагають оцінки витривалості сайту, коли на ньому одночасно працюють кілька користувачів, які роблять певну кількість однакових операцій за конкретний проміжок часу.
  • Тестування швидкодії дає аналітику завантаження веб-проекту, визначаючи швидкість обробки скриптів, завантаження контенту.

У фіналі проводиться регресійне тестування — аналіз внесених коригувань, перевірка продукту перед здачею замовникові.

Критичні помилки, знайдені на останньому етапі, обходяться набагато дорожче, ніж ті, що були виявлені та виправлені поступово. Тому пошук дефектів повинен робитися з перших кроків розробки.

Платити чи не платити?

Питання про те, чи повинен замовник платити за тестування досі актуальне. Так, помилки — проблема, створена веб-студією. Але ж будь-який продукт повинен перевірятися перед стартом. В іншому випадку труднощі з'являться після запуску проекту, а їх усунення потребує великих витрат.

Тому завдання розробника мінімізувати ризик появи помилок. У Whiteweb "нагляд" над розробкою здійснює відділ контролю якості. Він прогнозує можливі проблеми, стежить за ходом запланованих робіт, перевіряє фінальну версію продукту.